Jakob Jakobsen 08.11 – 04.12

Ophør Oprør Ophør Oprør. Jakob Jakobsens bidrag til RoofTop markerer udstillingsprojektets foreløbige endeligt. Sat i sort på hvidt i skriftfonden Cambria som et endeløst mantra uden start- eller slutpunkt. Værkets visualitet afviger fra det, der normalt forventes af et lysskilt i det offentlige rum. Frem for at mime reklame- eller kampagneskiltenes klare farver og designede skrifttyper præsenterer Jakobsens værk sig som en uendelig sætning hentet fra skriveprogrammet Word. Effekten viser sig som en øget tekstlighed, der understreger værkets skriftbårne udtryk. Ordene Ophør og Oprør parres og kædes sammen i en form for bogstavsleg eller remse, der fremhæver de to ords sammenlignelige visuelle og fonetiske kvaliteter.

Et ophør kan forstås som noget, der indplacerer sig i et limbo; en tilstand der kommer til sin afslutning inden noget nyt kan opstå. Ophøret er døden, men ophøret kan også undgå at lade sig kategorisere. Ophøret kan være et sammenbrud, hvor livets gængse forhold frakastes til fordel for en undtagelsestilstand. Når noget hører op med at fungere stopper alt. Det, der bryder sammen, vender sig mod den eksisterende produktive, konkurrerende og præsterende orden.

På den måde er ophøret i Jakobsens værk tæt forbundet til oprøret, der ikke blot indgår i en bogstavsleg eller en endeløs tankestrøm, men som også kan vise sig at være ophørets iboende væsen. Det der sættes ud af funktion, og dermed bryder med de givne forestillinger og forventninger, yder et oprør. Ophøret kan være politisk, men det kan også være uregerligt. Det er i ophørets form, at oprøret kan opstå som et alternativ til den velkendte hverdag. Nye måder at tænke, leve og forestille sig verden på kan opstå, når en tilstand bryder sammen og en ny opstår. Verden kan folde sig ud, vise sig fra flere facetter og indtage nye former, som ingen havde forestillet sig.

Jakob Jakobsen (1965 DK) er billedkunstner, skribent og aktivist. En tråd gennem hans praksis er selvorganisering, og han har over årene bygget en række uafhængige institutioner som for eksempel Det Fri Universitet i København, Hospital Prison University Archive og senest Hospital for Self Medication. Han er uddannet fra det Kgl. Danske Kunstakademi og har i en årrække boet i London, hvor han også selvorganiserede et projektrum med navnet Info Centre og et uregelmæssigt tidsskrift med navnet Infopool. I Danmark har han udstillet på Louisiana og på Arken, ligesom han i udlandet har medvirket på Sao Paulo Biennalen og ved Documenta i Kassel. Han bor og arbejder i København og Berlin.