C. Y. Frostholm 31.07 – 31.08

C. Y. Frostholms værk markerer RoofTop’s afslutning. Værket præsenterer ordene du så mig godt, sat på hvert sit gule rektangel af baggrundsfarve, der mimer formen på en post-it-seddel. Teksten står med kunstnerens egen håndskrift, og ordene fremstår som private, flygtige notater. Bortset fra de gule felter med skrift, er lysskiltet efterladt bart, så det er muligt at se ind i selve lyskassen. Omgivelserne og himlen trækkes ind i skiltet. I dets afdækkede udtryk sætter værket på en meget konkret måde sin egen konstruktion i fokus; selve skiltets form, den gennemsigtige skal, bliver central.

C. Y. Frostholms værk peger på sig selv, som et objekt der skal og vil ses. Samtidigt går værket i dialog med beskueren, der ser det. Det flygtige budskab dukker op for at forsvinde igen for den forbipasserende, der blot for et øjeblik trækkes ud af sine tanker og bliver tiltalt af teksten, der som i et spejlkabinet fordobler og forskyder sin betydning. Værkets flygtige udtryk rammer den flygtige omstændighed, værket opleves i. Hvem ser hvem? du så mig godt bærer på en insisterende tone, et du, der kan slå ned i hvem som helst, der passerer forbi. Skiltet konfronterer de forbipasserende i et offentligt område med et trafikalt liv, hvor det nemmeste ofte er at lade som om, man ikke ser hinanden.

du så mig godt er det sidste tekstbaserede værk, der præsenteres på RoofTop. Værket sætter et punktum for det lange udstillingsforløb af forskellige forudgående værker, der alle blev set, og som nu bliver opsummeret i denne enkle sætning. du så mig godt.

C. Y. Frostholm (f. 1963), i daglig tale Cyf, er forfatter og billedkunstner. Han har udgivet poesi og prosa siden 1985 og udstillet fotografi og installationskunst siden 1991. Var desuden 1994-2009 en af hovedkræfterne bag Afsnit P, et fysisk og senere digitalt udstillingsrum for visuel poesi. Blandt de seneste udgivelser: tekst/fotobøgerne Træmuseet (2018) og Paris en brugsanvisning (2014), samt fotobogen Things left behind (2012). Blandt de seneste udstillinger: Autoportrait cassé (Kirkegaards Antikvariat 2019), Writing While Walking (SCOTTY, Berlin 2018, med Mette Kit Jensen) og Pessoas træ (Oktogonmontren, Det Kgl. Bibliotek 2015). Se også cyf.dk.